Kisebbik lányom 27. hétre született 920 grammal. Akinek koraszülött babája van, az tudja mit jelent ez. Akinek most születik korábban, kisebb súllyal a babája, az még nem.... A szülők csak állnak elveszve az újszülött intenzívek labirintusában.

A professzionális orvosi segítséget megkapják maximálisan. De ki támogatja Őket lelkileg? Ki meséli el nekik milyen az élet az újszülött intenzíven? Ki mondja el mikor jöhetnek ki a kórházból, hogy hogyan kell egy korababát cumisüvegről anyamellre szoktatni?

Mert ez egy speciális műfaj.

Utazásom során ebben az ismeretlen világban számos külföldi szakirodalmat végigrágtam, sok szakemberrel konzultáltam a legkülönfélébb korababás szülőket érintő témákról.

Örömmel osztom meg ezeket apránként, hogy akár egy-két embernek is segíthessek.

2011. december 30.

HELLP szindróma

Ebben a bejegyzésben a HELLP szindrómáról lesz szó. Ez ugyan a koraszülésnek csak az egyik lehetséges oka, azonban nem olyan evidens a kismamának, hogy azonnal kórházi segítségre van szükség, mint mondjuk egy vérzéses fenyegető vetélésnél. (Én például, ha nem tudtam volna a HELLP szindróma létezéséről, tüneteiről, akkor második kislányommal nem kerülhettem volna idejében kórházba, mert meg sem fordult volna a fejemben, hogy életveszélyben vagyok.)

HELLP szindróma jelentése
A HELLP szindróma elnevezés egy angol mozaikszóból származik:
Hemolysis – vörösvértestek szétesése
Eleveted Liver Ensym level – megemelkedett májenzim értékek, jelezve a májkárosodást
Low Patlet count – alacsony vérlemezke szám, mely csökkenti a véralvadási készséget, növelve a szülés alatti és utáni vérzést.
A HELLP szindróma a preeklampszia, vagy terhességi toxémia egy súlyos formája.


HELLP szindróma tünetei 
A tünetek jelentkezhetnek váratlanul (jellemzően inkább a 32.-34. hét között), de általában megelőzik a klasszikus toxémiás tünetek, azaz a magas vérnyomás, fehérjevizelés valamint súlyos ödémásodás (már a 20. terhességi héttől).

Ha a toxémiás tünetek mellett látászavar, úgynevezett szikralátás, fejfájás, hányás, hirtelen ödémásodás valamint gyomortáji illetve a jobb bordaív alatti fájdalom jelentkezik, akkor HELLP szindrómára kell gondolni és azonnal kórházba kell menni!
Mivel a gyomortáji fájdalom hasonlíthat a gyomorégés illetve az epekő tüneteire, valamint a hányás utalhat vírusfertőzésre is ezért sokszor nem gondolnak a HELLP szindrómára, pedig ebben az esetben azonnali orvosi segítség szükséges.

A fenti leírásból kiderül, hogy a HELLP szindrómát egyértelműen csak laborvizsgálatokkal lehet kimutatni, ezért szükséges, hogy a fenti tünetek észlelésekor HELLP szindrómára is gyanakodjunk és ennek ellenőrzésére azonnal forduljunk orvoshoz! A késlekedő diagnózis mind az anya, mind pedig a baba életét veszélyezteti.

Például nálam sem egyértelműen jelentkeztek a tünetek eleinte: A 21. hét körül jelentkezett nálam az ödémásodás, a lábaim nagyon bedagadtak. Ezt követte a 22. héten a magas vérnyomás, mely eleinte nem is volt vészes és kb. csak a 25. héttől igényelt gyógyszeres kezelést. Aztán a 26. héten egyik este fájt a gyomorom mikor lefeküdtem. Gyomorégésre gyanakodtam, tipikus gyomorsav-túltengéses gyomorfájdalmam volt. Rossz közérzetem is társult ehhez, enyhe hányingerrel, de ezt is a savtúltengésnek tudtam be. Aztán reggelre jobban lettem, egész nap jól voltam, tünetmentes. Este aztán újra jelentkeztek a gyomortáji fájdalmak, rossz közérzet és hányás. Azonban egy hányás után ismét jobban lettem és napközben ismét tünetmentes voltam. Mikor harmadszorra is megismétlődött a fenti tünet-együttes, és epét is hánytam egyszer, akkor kezdtem arra gondolni, hogy valami nincs rendben. Akkor olvastam utána a HELLP szindrómás tüneteknek és gyanakodni kezdtem. Nem voltam biztos a dolgomban, mert éles máj környéki fájdalmat (ekkor még) nem éreztem és reggel ismét semmi panaszom nem volt. Óvatosságból a kórházba mentünk, ahol az orvos a gyomorszáj nyomásának érzékenysége valamint az elmondottak alapján HELLP-re gyanakodott. A vérvizsgálat igazolta a HELLP szindrómát és azonnali császármetszést javasoltak. (De ez már egy másik történet).

HELLP szindróma kezelése
A HELLP szindróma kezelése a terhesség azonnali befejezése (császármetszés), mivel súlyos esetben a kismama közvetlen életveszélyben van. Ha a vérlemezke szám még az elfogadható határértéken belül van, akkor a magzat tüdejének méhen belüli érlelésére érdekében még szteroid injekciót adnak a kismamának.

Mivel a tünetek sokszor a 30. hét előtt valamint hirtelen jelentkező HELLP esetében a 32. és 34. hét között jelentkezik, ezért jellemzően koraszülést eredményez. Fontos, hogy ennek megfelelően olyan intézményben lássák el a babát, ahol az ehhez szükséges feltételek maximálisan adottak (PIC, NIC).

HELLP szindróma lehetséges okai
A HELLP szindróma oka ma sem tisztázott. Egyes elméletek szerint az anya immunrendszere válaszol egyfajta védekező mechanizmussal a magzatra és a méhlepényre, mivel ezek az apa genetikai állományát is hordozzák. Ezért általában az első terhességnél jelentkezik és másodszorra már nem ismétlődik, de ennek ellenkezője is tapasztalható. (Nekem például az első terhességem végig problémamentes volt, nem volt se toxémiám se HELLP-em, második terhességnél – ugyanattól az apától – pedig HELLP-es lettem).

A valós okok ma sem ismertek, azonban évről évre egyre több HELLP szindrómás eset fordul elő, ezért mindenképpen fontos, hogy tudjunk e tünet-együttes létezéséről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése